lördag 3 december 2011

Andas och skriv!


Vi har en skrivövning som vi kallar en trerading. Den består som förväntat av tre rader. Första raden ska handla om något som finns här i rummet, något du ser, hör eller förnimmer. Skriv ner det absolut första du kommer att tänka på.  Den andra raden ska handla om något som finns utanför rummet. Det kan vara alldeles utan fönstret eller på andra sidan jordklotet. Det enda kravet är att det måste vara utanför rummet och även här det första som dyker upp i ditt huvud. Den tredje och sista raden ska handla om något som finns inne i dig. En tanke, en känsla eller en fysisk förnimmelse. Läs igenom dina tre rader och se om du kommer på en rubrik helt spontant. Skriv den överst i så fall. Kommer ingen rubrik är det också helt ok.  Så här blev min trerading:

Tröst
Tio rosa rosor sträcker sig mot lampans ljus
Regnet gör ränder mot balkongdörrens glasruta
Sorgen har gjort ett delta inom mig

En trerading är som en närvaroruta. Vad tar jag in i rummet där jag befinner mig, var är mina tankar någonstans och hur är det i kroppen just nu?  Ett sätt att kolla av läget med sig själv och en enkel metod för att vara närvarande. Är man inte närvarande hur ska man då kunna skriva? Skriv en trerading varje dag under en månad och se vad som kommer fram. Kanske en ökad känslighet för vad dina sinnen registrerar. Kanske en medveten närvaro med pennan som ingång. Garanterat har du trettio dikter som vill dig något.

/Eva

1 kommentar: