torsdag 3 maj 2012

Vem bestämmer?

Förra veckan hade min yngsta son som går i åttan en "könsbytarrolldag". Killarna skulle en dag klä sig och agera som tjejer och tjejerna skulle göra tvärtom. Sonen traskade iväg till skolan i volangkofta och med pärlor runt halsen. Jag hör mig säga; ta den här, den är riktigt "tjejig" när jag visar honom olika outfit. Vem bestämmer vad som är vad och hur kommer det sig att jag är så snabb med att kategorisera? Vad är kulturellt, vad är socialt, vad är biologiskt?
Samma vecka var jag på Unga Klaras fenomenala föreställning Tillsammans är vi David http://ungaklara.se/forestallningar/tillsammans-ar-vi-david/ . Den bygger på en sann historia om en omskärelse som misslyckades på en enäggstvilling. Läkaren bestämmer sig då att göra om honom till en flicka, utan han vetskap, som ett socialt experiment för att bevisa att kön bara är en social konstruktion. Pojken som hette Bruce blir som tvååring Brenda och hon-han växer upp med en känsla att det inte stämmer. Hon får inte plats i klänningsrollen, att behaga och bli kär i pojkar. Hon försöker ändå tills det inte går längre.

När vi tar plats i rum, i samtal, i texter, i samhället, i mötet med den andre - hur styrda är vi att den andres blick, förväntningarna, mallarna? Hur grova får vi vara, vilka ord vågar vi använda, hur mycket plats tillåter vi oss att ta? Eller rättare sagt - hur mycket plats tillåter JAG mig att ta? Finns frizoner och kan skapandet vara en sådan?

/Eva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar