söndag 16 september 2012

Du är vacker!


Jag passerade gången dagligen och ändå reagerade jag likadant varje gång jag såg de vingliga orden med det resoluta utropstecknet. ”Du är vacker!” Det liksom svirrade till i maggropen och så rätades mina kutiga axlar upp sig av en osynlig hand och vete fan om jag inte också log ett litet klädsamt leende. Precis som om väggen var levande och hade förmågan att småflirta lite med mig, där jag stressade fram i novembermörkret med mössan djupt nerdragen över kalla öron och långkalsongerna korvande under jeansen. Jag blev lite varm också och jag vill så innerligt gärna tro att det inte enbart rörde sig om klimakterievallningar.
Plötsligt vet jag varför jag blir så drabbad och varför det dröjer sig kvar. Det är inte reklam. Det finns ingen som intrikat nästlar sig in i mitt hjärta för att få mig att öppna plånboken. Det är samma sak som med de stickade halsdukarna som jag såg lite överallt i stan i vintras; runt lyktstolpar och gråa elskåp. De färgglada plaggen kräver inte något av sina bärare. De bara bara värmer.  

                                                                                                                                               /Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar