söndag 30 juni 2013

Sommarlov på Hogwarts


Böckerna hade legat där ett tag. I en prydlig liten hög i pelletsförrådet som inte längre är ett pelletsförråd  men namn är svåra att tvätta bort så det får fortsätta att heta så. En trappa ner, i ett kallt utrymme tillsammans med ved till öppna spisen, några kopparsaker som ska putsas upp någon passande dag, ett bleknat studentplakat och en massa verktyg  som heter något som bara en fackkunnig känner till.

 Böckerna hade som sagt funnits där rätt länge men på sista tiden hade de fångat min uppmärksamhet varje gång jag gått ner för att hämta en vedklamp eller letat efter en passande kruka till någon ny krukväxt.  En dag  tog jag upp den översta boken i högen och bläddrade i den.  Det var något som drog, något i mig som viskade med så tunn röst att jag först trodde att jag inbillade mig.  Jag hade mycket att göra, jag hade absolut inte tid men vad hjälpte det. Jag tog upp boken från det kalla förrådet och in i det varma köket.  Inuti boken låg det ett bokmärke och när jag vickade på det fram och tillbaka så ändrades bilden. Först ett vapenemblem med ett ståtligt lejon och Gryffindor skrivet längst ner, med en lätt vridning blev texten istället Slytherin och en grönskiftande orm med öppet gap trädde fram.

 Jag började läsa och något oförklarligt är det som nu håller på att hända.  Främmande människor på tunnelbanan som råkar se titeln på boken jag tar upp ur väskan ser mig rakt i ögonen.  För någon sekund finns det en öppning i den där blicken, ungefär som när Harry Potter säger lösenordet så att den levande tavlan släpper in honom i rummet.  I år tänker jag inte ta semester. Det får bli sommarlov istället, det stämmer bättre med den jag är nu.  En kväll innan jag somnade mumlade jag till min älskade att jag ville vara Harry Potter. Så starka krafter handlar det här om.

 När sommaren är över, när löven tappar sitt grepp om träden, när sista orden är lästa i denna magiska serie, kommer jag aldrig mer att vara densamma.

 

                                                                                                         /Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar