tisdag 10 mars 2015

Att låta vinden suga tag och landa i en ny kruka


Min mamma vädrade alla gångkläder på våren. (Och på hösten också vill jag minnas.) De fick hänga ute, jag vet inte hur länge, men vinden skulle dra igenom kavajärmar och lekfullt sno sig runt allehanda kragar innan de åter kom på plats i garderoben.

Finns det någon som gör sådant nuförtiden? Eller piskar mattor? Jag ser min pappa framför mig, med mattrullen under armen och mattpiskaren i handen. Taktfasta slag som ekade över gården på lördagsförmiddagarna.  Inte alla lördagar väl? Men ändå.

Fönsterrutor som putsades så världen därute blev tydlig. Manglade lakan i en stenmangel som var livsfarlig. Om man gjorde fel. Det fanns berättelser om det. 

Varje vår skulle blommorna få ny jord. De gamla rötterna ruskades så gammeljorden, torr och näringsfattig, släppte taget.  De nya krukorna var större än de gamla. Det skulle finnas utrymme att växa i.

Jag vill ha. Vårvind som sveper  igenom mig.  Putsat glas så jag tydligt kan se det som faktiskt  är. En ny kruka att kliva in i. Rötterna får vara kvar men det som inte tjänar mig längre skakar jag av mig. Piskandet och manglandet står jag över. Jag bara trånar sol och regn.
                                                                                                                     /Gunilla                                                                                                                                               




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar